projekt nr 13

13. Aplikacja mobilna miejskiego systemu zgłoszeń.


Lokalizacja

Nowy Sącz

Skrócony opis projektu

Utworzenie aplikacji mobilnej miejskiego systemu zgłoszeń służącej do przekazywania informacji o usterkach, zagrożeniach i nieprawidłowościach występujących na terenie miasta. System zbudowany będzie ze strony internetowej, mapy do śledzenia zgłoszeń oraz bezpłatnej aplikacji mobilnej do zgłaszania i obserwacji realizacji zadań.

Opis projektu

Wiele rzeczy drażni nas w najbliższym otoczeniu – nienawistne graffiti, które mijamy w drodze do pracy, dziura w chodniku w którą co i rusz wpadamy albo zerwany rozkład jazdy na przystanku pod domem. Większości takich spraw sami nie rozwiążemy – nie mamy do tego potrzebnych środków ani czasu, a władzom gminy trudno je dostrzec ponieważ często są to problemy drobne.
O ile byłoby prościej, gdyby po zauważeniu takiej usterki można było od razu zakomunikować sprawę odpowiedniej osobie w urzędzie miasta. Mobilna aplikacja  miejskiego systemu zgłoszeń może sprawić, że każda ważna dla spraw zostanie szybko i uczciwie rozpatrzona, a jeśli nic poważnego nie stanie na przeszkodzie, problem zostanie rozwiązany. Właśnie w takim celu proponujemy wdrożenia mobilnego i łatwego w obsłudze systemu zgłoszeń w Nowym Sączu.
System powinien umożliwiać zgłaszanie uwag, problemów i usterek w przestrzeni miejskiej według ściśle określonych kategorii, takich jak:
- uszkodzenia przystanków, barierek, słupków, znaków drogowych, nawierzchni dróg oraz chodników, fontann, placów zabaw, siłowni plenerowych, ławek, koszy na śmieci, pojemników na kwiaty, pomników;
- powalone konary, złamane drzewa itp;
- niedrożność studzienek kanalizacyjnych;
- awaria/zmiany dotyczące sygnalizacji świetlnej oraz oświetlenia ulicznego;
- martwe zwierzęta i gryzonie w miejscu publicznym;
- dzikie wysypiska, zaśmiecone chodniki, przepełnione kosze uliczne;
- miejsca przebywania osób bezdomnych
- pozostałe sprawy ważne dla mieszkańców
Proponowane funkcje dla mieszkańca (ogólnodostępne):
- dostęp poprzez: przeglądarkę internetową, aplikację Android, aplikację IOS.
- responsywna strona WWW.
- możliwość wyboru kategorii zgłoszenia.
- możliwość dołączenia zdjęcia do zgłoszenia.
- geolokalizacja i automatyczne przypisanie na mapie miejsca zgłoszenia.
- informowanie mieszkańca o zmianach statusu zgłoszenia.
- możliwość filtrowania zgłoszeń po ich typie i statusie.
- rozróżnienie kategorii zgłoszenia (różna ikona prezentowana na mapie).
- rozróżnienie statusu zgłoszenia prezentowanego na mapie (kolor).
- możliwość założenia konta przez mieszkańca.
- każdy zarejestrowany mieszkaniec może głosować na/popierać dowolne niezrealizowane zgłoszenie (system "lajków").
Proponowane funkcje dla urzędu:
- CRM do zarządzania i obsługi zgłoszeń w systemie.
- poziomy uprawnień (role).
- administrator (użytkownik).
- drzewo kategorii z możliwością jego zdefiniowania przez administratora.
- możliwość określenia kategorii dostępnych do wyboru dla mieszkańca.
- statusy do definicji przez administratora (np. przyjęte, odbiór, w trakcie, itp).
- każde zgłoszenie przychodzące od mieszkańca jest moderowane przez administratora (akceptacja, zmiana kategorii).
- możliwość wprowadzania komentarzy wewnętrznych do zgłoszenia.
- przekazywanie zgłoszenia do innego użytkownika systemu.
- powiadomienia mailowe o zmianach w zgłoszeniach.
- analizy i raportowanie zarejestrowanych zgłoszeń.
- możliwość zamieszczania ogłoszeń o wydarzeniach, komunikatach wraz z geolokalizacją.
Dzięki nowoczesnemu systemowi zgłoszeń mieszkańcy będą mogli nie tylko zgłaszać problemy związane z infrastrukturą miejską, ale także na bieżąco śledzić komunikaty miejskie oraz kalendarze rozmaitych wydarzeń w mieście. System nie powinien służyć do przekazywania zgłoszeń o nagłych zdarzeniach,
np. wypadkach, pożarach, katastrofach itp., które powinny być zgłaszane pod numery alarmowe.

Uzasadnienie potrzeby realizacji projektu oraz jego beneficjenci

Mieszkańcy miasta oczekują od władz, że każda ważna sprawa ułatwiająca codzienne funkcjonowanie zostanie szybko i uczciwie rozpatrzona, a jeśli nic poważnego nie stanie na przeszkodzie, problem zostanie rozwiązany. Powstanie mobilnej aplikacji do zgłaszania problemów miasta mogłoby stać się zobowiązaniem osób odpowiedzialnych za zarządzanie i funkcjonowanie miasta względem obywateli, które nie pozwala im bezczynnie narzekać, a daje możliwość naprawiania otoczenia. W ten sposób mieszkaniec zyskuje załatwione szybko sprawy, a samorząd wie, z jakimi problemami borykają się mieszkańcy i może łatwiej wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom. Wierzymy, że takie postawienie spraw to prosta droga do budowania społecznego zaufania, którego tak bardzo wszyscy potrzebujemy. Założeniem systemu jest więc włączenie mieszkańców w proces upiększenie Naszego miasta, ale też budowa społeczeństwa obywatelskiego, poprzez pokazywanie mieszkańcom i samorządowcom, że współpraca opłaca się obydwu stronom.

Poszczególne elementy kosztów, wskazane przez wnioskodawcę
Lp.Część składowaŁączny koszt
1Opłata wdrożeniowa12 500 zł
2Licencja roczna 27 000 zł
3Promocja systemu5 000 zł
Łącznie: 44 500 zł

Stanowisko Zespołu Weryfikującego pozytywne. Zadanie przyjęte pod głosowanie.